Únor 2013

Královna / The Queen (2006)

24. února 2013 v 17:45 | tmrachel |  Královna (2006)
KRÁLOVNA

Drama / Životopisný film
Velká Británie / Francie / Itálie

Režie: Stephen Frears
Scénář: Peter Morgan
Kamera: Affonso Beato
Hudba: Alexandre Desplat

Hrají:
Helen Mirren - Alžběta II.
James Cromwell - princ Phillip, vévoda z Edinburgu
Alex Jennings - princ Charles
Sylvia Syms - královna matka
Michael Sheen - premiér Tony Blair
Helen McCrory - premiérova manželka Cherie Blair
a další.....

Obsah:
Tento film je intimním pohledem do zákulisí královské rodiny, ale i vysoké politiky v období po tragické smrti princezny Diany. Odkrývá skutečné emoce i tragický dosah této události na celý svět. Kdo stojí za vraždou "královny lidských srdcí"?(oficiální text distributora).

Ocenění tohoto filmu:
RokSoutěžCenaHerciPoznámka
200779. Oskarnominace na Nejlepší film
200779. Oskarnominace na Nejlepší režie
Stephen Frears
200779. Oskarnominace Originální scénář
Peter Morgan
200779. Oskarnominace Nejlepší hudba
Alexandre Desplat
2006Cena americké Národní filmové rady a Cena americké Národní společnosti filmových kritikůnejlepší herečka
Hlen Mirren
2006Ceny Asociace losangeleských filmových kritikůnejlepší herečka
Helen Mirren
2006Ceny Asociace losangeleských filmových kritikůnejlepší herec ve vedlejší roli
Michael Sheen
2006Ceny Asociace losangeleských filmových kritikůnejlepší scénář
Peter Morgan
2006Ceny Asociace losangeleských filmových kritikůnejlepší hudba
Alexandre Desplat
společně s filmem The Painted Veil
2006Ceny britského nezávislého filmunejlepší scénář
Peter Morgan
2006Ceny Kruhu newyorských filmových kritikůnejlepší herečka
Helen Mirren
2006Ceny Kruhu newyorských filmových kritikůnejlepší scénář
Peter Morgan
2006MFF BenátkyVolpiho pohár za ženský herecký výkon
Helen Mirren
2006MFF BenátkyCena Osella za nejlepší scénář
Peter Morgan
2006MFF BenátkyCena FIPRESCI
2006MFF v ChicaguCena diváků
2006Zlatý glóbusnejlepší herečka v dramatu
Helen Mirren
2006Zlatý glóbusnejlepší scénář
Peter Morgan

Má recenze:
Jsem veliký fanda Velké Británie a vše, co se jí týče. Takže je jasné, že jsem se na tento film velice těšila. Ale musím se zklamáním konstatovat, že mě tento film zklamal. Čekala jsem od něj prostě více. Myslela jsem si, že se dozvíme více o královně Alžbětě II., snad i něco více z jejího dětství...ale ono nic. Místo toho mi byl poskytnut film, který je doprovázen o reálné filmové vzpomínky z doby, kdy princezna Diana zemřela. Chvílku na mě film působil, že prostřednictvím plána se chce sama královna ospravedlnit před lidmi...prostě, abychom chápali, proč se chovala tak či onak....později jsem si přečetla, že scénář vznikl na základě mnoha výpovědí s různými blízkými královské rodině i premiérovi, které se vzájemně doplňonali...z toho vyplývá, že má domněnka byla špatná...

Na film se klidně podívejte, ale zařadila bych ho mezi filmy, na které se více jak jednou nepodíváte...ale samozřejmě, že to záleží na vkusu každého jedince...

tmrachel

Filmové žánry

23. února 2013 v 22:41 | tmrachel |  Filmy
Jelikož se v této rubrice zabývám filmem jako takovým, myslím si, že bych zde měla také zmínit typy žánrů...Budu se tedy snažit Vám vše objasnit....

KOMEDIE

Komedie je literární nebo dramatický útvar, který vždy skončí šťastně (stejně jako pohádka). Od komedie se očekává humorný nadhled nad lidskými slabostmi a lidskou nedostatečností. Humor spolu s vkusnou komikou jsou zpravidla základními aspekty tohoto útvaru. Problémy hrdiny se podaří nakonec vyřešit a vše se v dobré obrátí. Cílem je zde prostě a jednoduše pobavit diváka. No a ve filmu se to daří dvojím způsobem...buď vás herci pobaví slovně nebo i neverbálně - což se sem zahrnuje mimika či různá gesta.

A příklad takové komedie je třeba český film "Kameňák", "Slunce, seno..." nebo ze zahraničních filmů "Prci, prci, prcičky", "Růžový panter" nebo "Dvanáct do tuctu"...


DRAMA

Drama (z řeckého δραν - dělání, čin) patří spolu s lyrikou a epikou mezi základní literární druhy a žánry. V minulosti bylo obvyklé především divadelní scénické provedení, v současnosti se objevuje i v hraném filmu, v rozhlase a televizi a v dalších formách audiovizuálních děl. Drama má být velice vážný žánr a cílem dramatu je vyvolat u diváka napětí, dojetí, resp. v obecném slova smyslu pocit souznění s osudy a prožíváním hlavních postav. Má tendenci propojovat se s dalšími žánry a to historickým filmem, životopisným filmem, válečným filmem.

Příklad takového dramatu...no, nyní mě napadá film s Willem Smithem "Já, legenda"...


HISTORICKÝ FILM, RETROFILM, ŽIVOTOPISNÝ FILM

Za retrofilm považujeme snímek, jehož děj je zasazen do období, kdy již existoval filmový záznam. Retrofilm se soustřeďuje spíše na postižení esence doby, než na faktografické detaily. Jako příklad bych sem možná uvedla "Pearl Harbor".

Naproti tomu historický film čerpá ze vzdálenějších dějinných období což bude film "Alexander Veliký" či "Kleopatra".

Životopisný film mapuje více či méně realistickým způsobem život či období života výrazné osobnosti jako například film "Královna".


THRILLER

Thriller, z anglického slova thrill což znamená otřást či vzrušit, je žánr filmu, knihy nebo televizního seriálu, který má u čtenáře nebo diváka vyvolat silné napětí a emoce. Thriller je žánr blízký hororu, s nímž často splývá. Thrillery jsou charakterizovány rychlým sledem událostí, častou akcí a nápaditými hrdiny, kteří musí překazit plány silnějším a lépe vybaveným padouchům. Často se jako nástroje napětí používají falešné stopy a cliffhangery (konec v nejnapínavějším momentu). Thriller se často koná v neobvyklém prostředí, jako cizí země, pouště, polární oblasti nebo širé moře. V některých thrillerech jsou hrdinové "tvrďáci", kteří si navykli nebezpečí: strážci zákona, vyzvědači, vojáci, námořníci nebo piloti. Mohou to být ale i obyčejní občané, kteří do nebezpečí upadli náhodou. Tradičně byli hrdinové muži, ale v poslední době začíná přibývat hrdinek.

Mezi takový thriller patří třeba Gotika, kterou ale můžeme zařadit i do žánru horor.


HOROR

Horor je umělecký žánr, jehož cílem je u čtenáře nebo diváka vyvolat pocit strachu a děsu. Nejde tedy o pojem obsahový, ale estetický, jehož naplnění závisí především na formě podání. Horory pak mohou souviset s jinými uměleckými žánry - existují horory "reálné", například detektivní, ale i science fiction nebo fantasy. Horor úzce souvisí s thrillerem - za thriller je někdy považován horor, který neužívá v příběhu nadpřirozené prvky, jindy se za thriller považuje příběh, který na rozdíl od hororu nemá vyvolat strach, ale napětí. Horor zpravidla stojí na okraji zájmu uměleckých kritiků, kdy je považován za poněkud pokleslý žánr, jelikož jeho smyslem je vyvolání negativních emocí. Nicméně závisí především na osobě autora, jak s hororvým námětem naloží, například hororové dílo Edgara Allana Poea v literatuře nebo Alfreda Hitchcocka ve filmu je zcela plnohodnotným uměním.

Mezi známé horory patří například "Dům voskových figurín", "Texaský masakr motorovou pilou" nebo horo, který jsem viděla teď naposledy...a to je "Černobylské deníky".


AKČNÍ FILM

Akční film je filmový příběh ve kterém je jeho hlavní složkou napětí a s ním související akční děje. Především se jedná napětí okořeněné o osobní souboje, přestřelky, automobilové honičky popřípadě, válečné boje, děje odehrávající se ve vesmíru apod. V akčních filmech účinkovalo mnoho významných herců. Některé prvky běžně používané v akčním filmu se mohou vyskytovat i v jiných žánrech s dobrodružnou nebo i fantastickou tématikou jako je například válečný film, historický film, western, sci-fi film, kriminální film apod.

Mezi tzv. "akčňáky" patří například "Smrtonostná past", "Terminátor" či "Matrix".


DOBRODRUŽNÝ FILM

Zápletka dobrodružného filmu je dynamická, narozdíl od akčního filmu je ovšem umístěna do exotického prostředí a nasává atributy komedie, melodramatu či historického filmu. Přítomny mohou být také mysteriózní motivy. Jako takový klasický dobrodružný film bychom mohli zařadit film "Pán prsten", ale "Avatar", ten sem také patří.


DETEKTIVKA

Detektivky mají zápletku založenou na zločinu, nejčastěji vraždě, po jehož pachateli, detailech způsobu provedení nebo motivu pátrá detektiv - může jím být jak profesionál, policista nebo i soukromý detektiv, tak osoba se zcela jiným zaměstnáním. Autor musí postupovat logicky, aby čtenář mohl sledovat postup dedukce ze stop. Velmi časté je, že postava téhož detektiva vystupuje opakovaně v řadě děl téhož autora. Detektivky také bývají častým námětem pro další audiovizuální zpracování jejich námětu v rozhlase, filmu a televizi. Hlavní postavou je detektiv, zápletka je uvozena zločinem, její osu tvoří pátrání a zakončena je odhalením pachatele a způsobu provedení jeho zločinu.

Řekla bych, že mezi nejznámější detektivy patří Hercule Poirot...mezi detektivní film bych ráda zařadila třeba českou detektivku "Pěnička a Paraplíčko".


KRIMINÁLNÍ FILM - KRIMI

Kriminální film se narozdíl od detektivky může odehrávat přímo ve zločineckém podsvětí, hlavními postavami mohou být zločinci, přičemž jsou vykresleni v lepším světle (například jsou zohledněny důvody jejich kriminální činnosti) a do jisté míry morálně očištěni. Zločinci a jejich činy mohou také nabývat zidealizovaných romantických poloh.

Do tohoto žánru bych zařadila film "Mlčení jehňátek", "Sin City - město hříchů" či "Mizerové"...


HUDEBNÍ FILM


Spojení "hudební film" se používá pro označení nadřazené kategorie, jež v sobě zahrnuje snímky akcentující nebo tematizující hudbu či tanec. Patří sem muzikál, rocková opera, taneční film a ostatní snímky splňující výše zmíněnou podmínku. Jako plnohodnotný žánr je přitom chápán pouze muzikál, v méně případech pak rocková opera. Muzikál je typický zejména pro 50. léta, rocková opera pak pro 70. léta.

Muzikál je film s dějem, který obsahuje hudební čísla se zpěvem a tancem například "Pomáda".

Rocková opera je film, kde příběh je nesen výhradně prostřednictvím hudby a písňových textů a tím je "Jesus Christ Superstar".

Taneční film neobsahuje pěvecké, ale taneční výstupy jako je zajistě "Hříšný tanec".

Dále zmiňme filmy z hudebního prostředí, tematizující hudbu či hudební uskupení, tak to si myslím, že sem patří třeba záznamy z koncertů atd...



KATASTROFICKÝ FILM

Námětem katastrofického filmu jsou náhlé zásahy různorodých přírodních sil, které způsobují krajní devastaci - povodeň, zemětřesení, výbuch sopky a podobně. Druhou možností jsou neočekávané havárie nebo poškození lidských výtvorů - letadlo, mrakodrap, loď atd. Žánr byl velmi populární v 70. letech. Svou renesanci zažil v druhé polovině 90. let, kdy nové trikové postupy umožnily akcentovat téma hrozby z vesmírného prostoru v podobě dopadu komety či asteroidu a hrozby v podobě extrémních klimatických jevů jako je tornádo nebo hurikán.

Tento žánr je velmi rozšířený a mezi známé filmy patří "Den poté", "Armagedon", "Poseidon" či "Titanic".


SCI-FI

Science fiction se - s výjimkou chudých 60. let - vyskytuje velmi kontinuálně, neboť v sobě zahrnuje alegorickou reflexi soudobého společenského klimatu. V 50. letech sci-fi reflektovala sovětskou hrozbu, v 70. letech měla optimistická sci-fi přesahující do fantasy únikově-zábavnou funkci. Spolu se vzrůstající jadernou hrozbou nastupuje v 80. letech temná sci-fi, jež se v jemnější, civilnější formě vyskytuje po 90. léta až do současnosti, přičemž absorbuje nová témata jako virtuální realita, klonování atd. V souvislosti s popularitou adaptací P.K.Dicka supluje současná sci-fi funkci politického thrilleru.

Patří sem např. "Terminátor", "Star wars", "Resident Evil" nebo také "Hellboy".


RODINNÝ FILM, DĚTSKÝ FILM, ANIMOVANÝ FILM

Nejde o samostatné žánry, ale o nadřazené kategorie definované na základě cílových diváckých skupin. Rodinný film je vhodný pro celou rodinu (například může místy obsahovat motivy či humor určený dospělému divákovi), dětský film je zacílen výhradně na dětské publikum. Například sérii filmů o Harry Potterovi lze označit za dobrodružný rodinný film s fantastickými motivy.

Do kategorie dětského filmu můžeme řadit pohádku, považovanou za samostatný žánr. Velké procento současných pohádek tvoří animované snímky jako např. "Toystory: Příběh hraček", "Shrek", "Madagaskar" a mnohé další....


FANTASY

Žánr fantasy je narozdíl od pohádky určen dospělejšímu publiku. Obsahuje alegorické přesahy, často vychází z mytologických inspirací a jeho vnitřní svět je prokreslenější a komplexnější. Od sci-fi se liší přítomností vědecky nevysvětlitelných nadpřirozených bytostí a jevů a zasazením do prostoru fiktivního krajiny, jež má svou svébytnou podobu a historii. Vyskytují se také filmy na pomezí fantasy a pohádky.

Patří sem samozřejmně "Pán prstenů" nebo "Upírův pomocník".



Tak myslím, že toto jsou snad všechny žánry, tak doufám, že jsem Vám vše objasnila Mrkající...